مشروعیت
تشکیل حکومتشیعی قبل از ظهور حضرت قائم (عج) از منظر احادیث، چگونه است
کتاب وسائل الشیعه(1)، 17 روایت آورده که مضمون آنها جایز نبودن قیام قبل از ظهور امام زمان (عج) میباشد، از جمله روایت زیر از امام سجاد (ع): «والله لا یخرج أحد منا قبل خروج القائم إلا کان مثله کمثل فرخ طار من وکره قبل أن یستوی جناحاه فأخذه الصبیان فعبثوا به»؛ به خدا قسم هیچ کدام از ما (امامان معصوم) قبل از خروج قائم قیام نمیکند، مگر این که مثل جوجهای میماند که قبل از رسیدن وقت پرواز از لانه بیرون بپرد که بازیچه بچهها میگردد.(2) بسیاری میخواهند با استناد به این روایات، هر گونه قیام به امر به معروف و نهی از منکر و برای
تشکیل حکومت، قبل از ظهور حضرت حجت را نامشروع بشمارند. عالمان این روایات را نقل و بررسی نموده، منظور و مقصود این روایات را روشن کرده اند. آیت الله منتظری در کتاب "دراسات فی ولایه الفقیه" همه این روایات را نقل و بررسی نموده و جواب داده است. ایشان بعد از نقل و بررسی همه روایات وارده در این زمینه ، در نتیجه گیری نهایی میگوید: جهاد دفاعی برای دفاع از موجویت اسلام و مسلمانان و دفع هجوم دشمنان واجب است. اجازه امام معصوم یا فقیه واجد شرایط را لازم ندارد. برای دفاع، مسلمانان باید مقدمات لازم از اسلحه و آموزش نظامیو سازماندهی و تعیین امیر و فرمانده و ... را انجام دهند تا به هرج و مرج نینجامد. اما روایاتی که ما را به سکوت قبل از قیام حضرت حجت فرا میخواند، بر فرض صحیح بودن سند همه آنها: 1. اخبار از آینده و حاکم شدن دشمنان شیعه (مثل بنی امیه و بنی عباس) و شکست قیامهای شیعیان است، و در صدد نفی و تحریم قیام برای امر به معروف و نهی از منکر نیست. 2. در صدد این است که شیعیان را از همراهی با مدعیان امامت باز دارد. 3. در صدد این است که شیعه را از عجله در قیام قبل از تهیه مقدمات لازم و فراهم شدن شرایط نهی نماید. 4. در صدد این است که بفرماید قیامیکه صد در صد موفقیت آمیز باشد قبل از قیام قائم، نخواهد بود. قیامهای شیعه قبل از قائم یا شکست میخورد یا به مراحلی از موفقیت میرسد. ... خلاصه این روایات به هیچ وجه وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و قیام علیه ستم و برای تحقق عدل و داد را نفی نمیکند و نامشروع نمیشمارد. در قبال این اخبار، اخبار فراوان دیگری داریم که مسلمانان را به قیام برای امر به معروف و نهی از منکر، و برای پیاده کردن حکومت اسلامیو اجرای قوانین در حد ممکن، فرا میخواند. قیام و جهاد را ارزشمند شمرده و کشته شدن در این راه را شهادت میشمارد و ... . با توجه به معانی بالا و اخبار دعوت کننده به قیام برای امر به معروف و ...، نباید به این توهم بها داد که وظیفه مسلمان در دوران غیبت سکوت و تحمل است.(3)
منبع : سایت پرسمان قرآن